Ordföranden
har ordet
2013-11-15
ORDFÖRANDEN HAR ORDET 2013/14
Såja mina vänner, så var man då tillbaks till tangentbordet
Vi får hoppas det blir till allas förnöjelse, det som nu plitas ner till er alla.
Ja hör ni, vad har då hänt sedan sist? Det gick i alla fall inte enligt plan gällande 2013 för min egen del.
Ambitionen och viljan fanns, men rent praktiskt var det omöjligt att få ihop det.
Vinterträffarna i Tyskland respektive Holland fick strykas av lite olika skäl, likaså Brokdorf och flera av de ”inplanerade” träffarna som då anordnas av våra Z-1300 vänner.
Årets träffplanering generellt sett från alla Z-1300 klubbarna var ju en ”katastrof” för de flesta av oss.
På något märkligt vis hade i princip alla ”lyckats” att förlägga träffarna från månadsskiftet april/maj och då fram till i början/ mitten på juni.
Sedan var det ingenting förrän vår egen träff ägde rum i slutet på juli i vanlig ordning och därefter tog ”träffsäsongen” slut.
Totalt hjärnsläpp enligt min mening, och därmed sprack ju ”Träffplanering 2013” direkt när man fick ta del av träffkalendern.
Som jag ser det skulle man behövt 1 ½ månads semester från början på maj för att hinna med allt som stod till buds.
Ja ja, nog om det för det kommer ju snart en ny säsong. Är det nu så att vi kommer iväg på detta årets Wintertreff i Tyskland
så får vi snacka oss samman så att dylikt undviks i största möjliga mån framöver. Det ”drabbar” ju alla i negativ bemärkelse om det blir för tajt,
som arrangör vill man ju att så många som möjligt skall ha möjligheten att komma. Och som besökare vill man ju givetvis kunna åka på så mycket som möjligt.
Sedan spelar ju givtevis också både ekonomin och möjlighet till ledighet roll för alla. Men stämmer alla förutsättningar så
blir det så mycket roligare om man har ett utbud att välja och vraka från.
Men om vi tar det i någorlunda ordningsföljd sedan senaste ”brevet” från mig har vi trots allt hunnit med en hel del.
Vi var iväg för att inta julbord i fjol, och precis som i förrfjol så bokades det på Tunneberga Gästgifveri. Absolut ett av mina favoritställe.
Innan vi satte oss till bords så gjorde vi ett besök på Flygvapenmuseet som är beläget inne på gamla F10 flottiljen i Ängelholm.
Här startade vi upp med medhavd glögg & pepparkaka för att därefter gå in och ta del av F10:s historia samt alla gamla flygplan och div. annat.
En del av oss passade också på att ta en ”flyglektion” i den ena av simulatorerna som de har där. Det var en ”spännande” upplevelse,
och vi kan vara överens om att flyga är banne mig inte enkelt. Vi hade flera exempel på detta under muntra tillrop,
framförallt vid start och landning men även i ”luften” gick det livat till ibland. Vi skyller på turbulens (hehehe..),
för den kan ju ställa till det även för de mest erfarna piloterna.
Sedan lackade det ju mot jul och därefter var det nya året inte lång borta. Här hade man ”smitt” planerna för hur säsong 2013
skulle se ut, i alla fall för min egen del. Men som sagt, det mesta sket sig.
Det var inte endast negativt, mycket positiva saker hände också. Vi var t.ex. ett gäng som kom iväg på den danska träffen
(och de håller på sin helg), och i år tog vi ”tillbaka” pokalen för största klubb till allas glädje. TACK alla ni som var där, så vi fick tillbaka pokalen från tyskarna.
Våra danska vänner hade detta år förlagt sin träff vid en vikingaby i utkanten av Fredriksund på Själland, så en del av oss hade inte långt att köra.
Det var en mycket trevlig träff i vanlig ordning. Tack till alla våra danska vänner och vi kommer på träff till er igen 2014.
Och då kan vi, (som man säger på dansk) HYGGE oss igen.
Jag tror faktiskt inte det var någon som kom iväg på den franska träffen detta året, även om vissa hade nämnt tidigare att de skulle åka.
Jag och Patrik (kassören) stack iväg till den tyska träffen i alla fall, där var initialt intresse från fler att haka på men så blev det inte.
Detta året hade Tyska IG förlagt sin träff vid en sportanläggning nere vid Schwurbitz (ligger en bit österut från Schweinfurt),
så det blev några mil från Rostock efter att vi landat med färjan fredag morgon. Vi gasade på så gott det gick, och kom ner framåt kvällningen.
Vi hade stannat några gånger för att fylla upp med bränsle både till oss och hojarna vilket gjorde gott. Då det inte hade hunnit bli så mycket
åka av innan den trippen så var man ju ”dåligt masserad” på rumpan vilket resulterade i att efter ett tag så fick åtminstone jag känning av avverkade mil.
Det är svårt att hitta någon bekväm körställning när man har ”träsmak i baken”! Väl nerkomna så får vi reda på att läget är akut när det
gäller översvämningen i området. Detta var just när det regnade som värst den gångna sommaren i Tyskland vilket medförde enorma
översvämningar i stora delar av Europa som ni säkert minns. Vi hade snackat lite om detta på vägen ner, då vi hade fått rapporter även innan vi stack iväg.
Men vi tyckte att det regnade ju inte så mycket på vägen ner, så det är nog ingen större fara. Efter at ha ”stallat” in oss på ett mycket trevligt hotell som Edgar hade fixat till oss
en bit ifrån träffplatsen så var det läge att fräscha upp oss med en dusch samt få i oss en efterlängtad pilsner. Vi blev sedan hämtade av Edgar som tog oss till träffplatsen.
Där berättade de för oss att om det nu var så att de lokala myndigheterna sade till, så hade vi en kvart på oss att dra iväg från träffplatsen.
Gubbarna som var satta till att bevaka hur fort vattnet steg körde fram och tillbaka där hela fredags kvällen + hela natten. Efter det hade vi inte kunnat ta oss därifrån,
eller ja riktigt så var det väl inte. Däremot om vattnet kom forsande, vilket det också gjorde så hade vi inte kunnat ta oss därifrån torrskodda,
det hade blivit till att ”plaska” runt i vattnet upp till midjan innan vi hade varit på torr mark igen. De som hade sina hojar och tält på träffplatsen
hade fått lämna allt om de inte var snabba nog när larmet gick(spännande tillvaro J). Larmet gick på lördagsmorgonen, men då var alla på träffplatsen redan på hugget.
Jag och Patrik satt i godan ro och åt frukost på hotellet när där kommer en delegation inrusande från träffplatsen för att göra oss uppmärksamma
på den ”hastigt” uppkomna situationen. I det läget fick de ju tyvärr avbryta träffen vilket är fullt förståeligt. Alla kom torrskodda iväg kan jag meddela.
Där satt vi då, sörplade i oss en kopp kaffe till och började dra upp planerna för återfärden till Sverige. Det hade regnat i stort sett hela natten,
så också här på morgonkvisten. Men enligt prognosen skulle det väl avta uppåt dagen, samt att det var bättre väder norröver.
Vi började packa ner i väskorna igen så sakteliga, ”lade en kabel” där den hör hemma och förberedde oss för hemfärden igen.
Vi var överens om att vi hade denna helgen planerad till detta, så ingen stress. Vi sade adjö och på återseende till hotellägaren med personal,
startade upp hojarna senare på förmiddagen och näsan pekade snart mot Sverige igen. Stress eller inte, det blir samma tempo som alltid ändå
när man kör med Patrik eller Willy. Full gas spar tid J. Vi kom upp till strax innan Puttgarden på lördag kvällen, där tog vi in på ett hotell igen.
Samma procedur här, dusch, mat och några pilsner senare har man glömt allt vad ”träsmak i baken” heter.
Väl hemma på söndagen så kan man trots att träffen inte blev som planerad, konstatera att vi fick ihop ca.180 goa mil i varierande väder i alla fall.
Sedan var det ju lite stiltje efter det p.g.a. tidigare angivna skäl - väl sammanpackade träffar. Vet inte om det var någon som åkte på den holländska träffen.
Den förlades i år strax innanför gränsen till Tyskland på tysk mark av den anledningen att tidigare träffplats blev de av med.
Detta var nog det alternativ som gick att plocka fram på så kort varsel.
I slutet på juli var det dags att åka till vårt eget årsmöte med tillhörande träff. Även i år huserade vi på Immelns Camping, ca. 2 mil norr om Kristianstad.
Detta är ett kanonställe, men tyvärr var detta sista gången här. Kanske kommer liknande koncept igen någon gång framöver, den som lever får se.
Men mer om detta senare. Vi hade i år justerat programmet lite, så istället för en Rundfart på hoj som brukligt så tog vi en tur på Immeln
(det är en insjö) med turbåten som ligger för ankar intill campingen. Här serverades då lunch samt diverse dryckjom.
Det innebär också att de som ev. ”glömde” det där med varannan vatten kvällen innan, kunde också följa med på turen.
Vi såg ju detta även i Örkelljunga då vi hyrde in ett par bussar varav en veteranbuss, för utflykten vi gjorde då.
Alla var i princip med, även de som ”normalt” inte hakar på av förklarliga skäl.
Träffen avlöpte väl, mycket tack vare Patrik (vår kassör) och hans ”Crew” på plats. Vi är er alla ett STORT TACK skyldiga för den insats ni gjort för det lyckade resultatet.
Finansiellt låg vi bättre till i år, jämfört med i fjol, när det gäller intäkter kontra utgifter. Vi hade i år en annan strategi när det gällde intäktsidan, och detta gav resultat.
Vi hade även ett större antal besökare, många av våra utländska gäster kom åter och även några nya gäster dök upp. TACK.
Jag klandrar ingen, men återigen, det hade varit trevligt om fler av våra egna medlemmar också dök upp, eftersom vi i första hand gör detta för er.
Sedan är det ju så att de som verkligen kommer, återvänder år efter år vilket uppskattas. Några åtminstone för mig nya ansikten bland våra
medlemmar dök upp även på årsmötet. Mycket trevligt. Vi fick också strax innan årsmötets genomförande en ny medlem som önskade delta.
De flesta av oss känner Mario Swint sedan tidigare, och numera bor Mario och Ina i Sverige. Kul för oss. Vi hälsar Mario och Ina välkomna till den svenska Z-1300 klubben.
Om det bara gäller årsmötet, så har jag inga problem med att förlägga det på t.ex. Scandic Hotel i Jönköping så att ”alla” har ungefär lika långt att åka.
Gör gärna er röst hörd, och berätta för mig hur vi ska ha det i framtiden. Det tar på ”personalen” att arrangera en träff,
och därför har ju i mitt tycke det koncept vi köpt in den sista 2 åren varit helt perfekt. Nu går tyvärr det konceptet ”i graven” på obestämd tid
av flera anledningar och det innebär att 2014 års årsmöte kommer att förläggas till Örkelljunga där vi har varit tidigare.
Mer info om detta kommer framöver när 2014 års Träffkalender är klar ”för tryck”. Info kommer på hemsidan, men som det ser ut så blir upplägget
ungefär som tidigare träffar på denna plats, kanske med någon dags förkortning. Så istället för torsdag – söndag, så tänker vi oss fredag – söndag.
Detta för att vi är nu väldigt få kvar som roddar runt detta, och som tidigare skrivet så sliter det på ”personalen”.
Många har tagit våra träffar för givet, och kanske inte reflekterat över det enorma jobb med förberedelser och allt som krävs inför dylikt spektakel.
Framöver blir det i en enklare form, lite tillbaka till där vi var för några år sedan och så får det bli.
Här tog ju då också årets träffsäsong slut då vi var sista klubb till att arrangera träff detta år.
Men icke så! Vi har ju sedan några år tillbaka väckt liv i traditionen att samlas och äta ett julbord tillsammans. Så även i år.
Detta år gjorde vi faktiskt en repris på tidigare föraktivitet. Vi besökte det trevliga Järnvägsmuseet i Ängelholm.
Det blev även en tur med ett gammalt ånglok med tillhörande vagnar. Där bjöds det också på glögg & pepparkaka.
Ni kan ju säkert gissa var vi intog julbordet, jodå det blev Tunneberga igen! Vis av erfarenhet från de sista åren så försökte jag hitta en
gyllene medelväg för att boka upp platser. Tidigare har jag bokat upp till 15 pers., men vi har då blivit endast 9 pers.
Så i år tänkte jag, ”ah va fasiken” vi blir nog 12 så det bokade jag till. Nu blev det på andra hållet, jag fick boka till!!
Glädjande nog så var vi totalt 16 pers. (inkl. 2 barn) som anslöt till denna begivenhet.
Med detta sagt så avslutar åtminstone jag Träffsäsong 2013. Det har varit mycket i denna skrivelse utifrån min horisont, men
det hade varit kul och höra eller läsa hur ni ser på den gångna säsongen, eller varför inte vad ni har för idéer för kommande säsong.
Kanske rentav en liten berättelse av något slag att införa i den alltmer tynande tidningen. Jag skall varken raljera eller klanka på någon
då jag själv inte är någon skribent av rang. Men visst har vi alla något att bidra med? Visst det tar av ens ”dyrbara tid” men om vi inte hjälps åt,
så har vi snart ingen tidning kvar. Och det vore riktigt trist tycker jag.
Planerna för Säsong 2014 ”vågar” jag inte skriva mycket om i nuläget, det blir nog inte som man tänkt ändå.
Är ni sugna på att dra en repa ner till någon Z-1300 träff i Europa, hör av er för jag är öppen för förslag J.
Glöm inte att vi har också en ”ny” kollektion om ni behöver t.ex. en ny T-shirt.
Fram till dess att vi hörs eller ses nästa gång, så använder vi gärna Gästboken, och skriv så mycket att det ryker om den. Det gör alltid någon glad J
Glöm inte att betala in medlemsavgiften så snart som möjligt. Bifogat i tidningen finns förtryckt inbetalningskort som ni kan använda er av.
För oss som har hojen försäkrad genom klubben är det extra viktigt att inbetalningen sker i tid.
För övriga, i värsta fall stryks ni från medlemslistan om avgiften uteblir. Vi vill ju alla ta del av vad klubben har att erbjuda sina medlemmar,
så betala i tid och ni är med ”på tåget”.
Eventuellt har jag en kickoff på G till fram på vårkanten, jag får se om tiden räcker till för att genomföra detta.
Sen vill det givetvis också till att där finns ett intresse från medlemmarna att delta i detta evenemang.
Till slut vill jag och Jeanette samt Styrelsen passa på att
önska er alla en riktigt
GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR
2012-11-23
Hej
på er,
Jaha
go vänner, så var man då tillbaka igen med ett par rader!
Det var
ju ett tag sedan sist, får skylla på tidsbrist då mycket annat pockar
på
ens uppmärksamhet. Men så är det i livet! Och märkligt nog, tycker åtminstone
jag
att
ju äldre man blir ju fler MÅSTEN kommer i vägen för ens hobbys. Annat var det
förr
i
tiden, inte fasiken tog man den hänsyn till allt runt om kring i livet på samma
sätt som idag
utan
då fick hojåkandet och allt som hör därtill en mer framträdande roll i ens liv.
ÄR
DET DETTA SOM KALLAS ATT BLI VUXEN OCH TA ANSVAR? Ja, vem vet?
I
skrivandes stund har hösten varit närvarande ett tag och vintern är på gång,
vissa
av oss uppskattar snön när den kommer, jag är inte en av dom.
Snön
skall man resa till om man önskar åka skidor enligt min mening!
Vi
kan se tillbaka på en säsong som har varit väldigt varierande vädermässigt,
ungefär
som det ser ut varje “sommar” i Sverige. Av den anledningen röstar jag för
sommar
hela året, och då menar jag en varm och lagom torr sommar.
Vi
kan bara hoppas att vintern inte blir allt för lång, för vem längtar inte redan
efter
att
kunna ta ut “skönheten”, dra säsongens första repa och “bara vara” för en
stund.
En
liten resumé på året som snart är till ända!
Sedan
förra texten jag plitade ner har det ju passerat några händelser.
Vi tog
ju upp den “gamla” traditionen med ett årligt Julbord, och det gladde
mig
att det trots allt kom några stycken. Vi var totalt 9 pers. som först träffades
i
Ängelholm
för att åka en tur med ett gammalt ånglok med tillhörande vagnar
från
början på 1900-talet. Men innan dess gjorde vi ett besök på Järnvägsmuseet
som
hade en hel del intressant att kolla av. Efter detta tog vi oss sedan till
Jonstorp
där
vi hade beställt Julbord till 15:00 på Tunneberga Gästgiveri.
I
januari-12 var det dags för den tyska “Wintertreff”, tanken var att vi var
några som skulle
ha
åkt till denna men så blev det inte. Jag hade en förhoppning om att vi skulle
kunna få ihop ett gäng
som
var sugna på denna utflykt, men planerna på en bussresa ställdes in p.g.a. för
klent intresse.
Till
slut var vi en personbil full åtminstone, men även denna tur “blåstes av” i
sista stund.
Då
vi även hade gått ut med att ordna en resa till Holländska Wintertreffen i
februari så var vi ett par stycken
som
menade på att till den skall vi åtminstone. Och så blev det, visserligen blev
det bara jag och Willy
som
åkte men fy fasiken va kul vi hade. Mario och Ina är ju suveräna partyfixare
och många från Tyskland,
Holland
och även Harry från Belgien hade hörsammat kallelsen.
Sen
började våren att närma sig alltmer, vi ( jag & Willy) hade planerat att
inleda träffsäsongen med en tripp
ner
till Brokdorf där vi hade varit året innan på deras 6-cylinder träff. Men av
detta blev det heller inte något!!
Jag
vill här passa på att hänvisa till vad jag skrev inledningsvis, det kan väl
inte ha gått någon obemärkt förbi
vad
jag menar så här långt. Och värre blir det, för inte blev min planerade
träffsommar som jag hade tänkt
mig
åtminstone. Den Franska träffen hade jag strukit på listan redan från början,
det insåg jag att det skulle
inte
fungera p.g.a. jobbet och övrig planerad ledighet. Däremot kom jag och många
med mig iväg på den
Danska
träffen, dom andra var där givetvis 1-2 dagar före mig! Även detta p.g.a.
jobbet (som tar alldeles för
mycket
av ens fritid), men väl framme stod kamraterna redo med en go kall “bajer”. Goa
vänner har man!
Heine
hade hittat ett mycket bra ställe med helt underbart käk och all dricka ingick
i träffavgiften som var
satt
till ett mycket moderat pris i mitt tycke. Vi “tappade” pokalen för största
klubb igen till Tyskarna!
Dom
börjar komma fler och fler på träffarna nuförtiden, så vill vi ha någon pokal
framöver så får nog fler se
till
att följa med när det beger sig. I juni drog det ihop sig till Holländska
träffen, även här fick jag avstå
p.g.a.
familjeskäl och jag tror inte att någon annan heller åkte på denna i år tyvärr.
Men sen drog det ihop
sig
till årets begivenhet! I början på Juli hade Harry der Belgier sin allra förste
träff i Eifelområdet som ligger
vid gränsen
mellan Tyskland och Belgien. Även här var vi några som planerat att åka ner,
men det slutade med
att
jag drog själv. Det kan vara till en fördel, när man som jag “lider” av kronisk
tidsbrist! Jag startade hemifrån
skogen
vid 8 på fredagsmorgonen, och 97 mil senare landade jag vid träffplatsen vid 21
tiden. Även här har man
ju
riktigt goa vänner, både biran och kvällsmaten var förberedd vid ankomst. Mer
om denna träff kommer separat!
Härefter
hade vi ju vår egen träff i slutet på Juli, även denna kommer separat härunder.
Den
10 augusti var det så dags för den Tyska klubben att “köra” sin träff, även
denna fick jag avstå p.g.a familjeskäl.
Trist
som attans, men så är livet(ni ser, det kommer tillbaka)! Förra årets träff var
ju helt suverän, så denna saknade jag
speciellt
i år. Men vi var trots det representerade av Willy, Patrik, Janne (H-holm) och
kanske yttrligare någon.
Vår
egen träff gick av stapeln sista helgen i Juli, och den var riktigt lyckad!!
Ni
som var där vet vad jag talar om, ni andra missade något.
Vi
kommer att köra ytterligare något år på samma plats, det som skiljer sig
till
nästa år är nog mest aktiviteterna under dagarna. Mer info kommer nu efter
nyår
då vi förhoppningsvis kan uppdatera träffkalendern för 2013.
Vi
har fått en del nya plagg med klubbtryck och för er som är intresserade
av
hur det ser ut, gå in på Hemsidan och klicka på Webshopen.
Julbordet
2012 kommer att gå av stapeln den 8/12-12 på Tunneberga Gästgiveri
i
Jonstorp. Innan vi sätter oss till bords kommer vi att göra ett besök på gamla
F10
i
Ängelholm där ett antal flygplan + diverse står uppställda på Flygmuseet.
För
dom som vågar “prova sina vingar” finns det även flygsimulatorer där.
Det
finns ett antal platser kvar, så om ni önskar deltaga så kontakta mig senast 28/11!
Så
vill jag bara avsluta det hela med hur planerna ser ut för 2013, åtminstone vad
jag vet idag.
Januari:
Wintertreff i Tyskland, jag och Willy kommer att åka!
Februari:
Wintertreff i Holland, åker mest troligt, dock ej bestämt.
Mars:
Första uppstarten och en kort tur, hoppas jag!
April
/ Maj: Brokdorf 6-zylinder treff. Denna åker vi på!
Maj:
Franska träffen i mitten av månaden, vid Calais 2013. Denna åker vi på!
Maj:
Danska träffen i slutet av månaden. Denna klipper vi på vägen hem från FR!
Juni:
Holländska träffen, i början på månaden. I år på tysk mark! Denna åker vi på!
Juli:
Träffarnas träff i svensk regi. Denna skall alla åka på!!
Augusti:
Tyskarna håller sin träff, början på månaden
Augusti
/ September: Denna är inte helt spikad ännu, men som är nämnt tidigare
har vi, d.v.s. respektive ordförande/president spånat på att
arrangera en STOR Internationell träff på Fehmarn i Norra Tyskland.
Detta för att testa av om intresse finns att framöver gemensamt ordna
den Internationella träffen och alla har ungefär lika långt att åka.
Detta kanske gör att fler har chansen att träffas och knyta kontakter.
FULLSTÄNDIG
INFO KOMMER I DEN UPPDATERADE TRÄFFKALENDERN FÖR 2013!
Vi
har också diskuterat att gemensamt köra över till England nästa år när dom har
något av sina “Rally”,
detta
för att knyta kontakt även med dom(Z1300 UK) och kanske få över dom någon gång
till fastlandet.
Exakt
när detta sker diskuterar vi vidare på den tyska Wintertreffen, så jag får
återkomma närmare angående datum.
Även
här blir vi ett gott gäng om alla som var pigga på det i somras hakar på!
Nä
fasiken, nu gider jag inte mer! D e natta dags!!
Med
hopp om att få se och träffa er alla under kommande säsong,
Hälsningar
Glenn..
2011-09-15
Hej på er go vänner!
Så var man åter redo att skriva ett par rader(till allas förtjusning får man
hoppas).
Snart är denna säsong också till ända, har vi lite tur kan man nog klämma ut
några dagar till trots ett för oss
Z1300-åkare trist väder senaste tiden. Nu säger säkert någon “vän av ordning”
att “riktiga hojåkare” räds inte lite
regn och rusk. Men hade det nöjt sig med det(lite alltså enl. min mening) så
hade även dom sista 2 månaderna varit riktigt najs!
Men trots att vädrets makter inte varit riktigt på vår sida hann säkert dom flesta
av oss ta ut och lufta klenoderna mer
eller mindre. Vi har ju varit några stycken som har besökt våra utländska
vänners träffar bl.a.! Som ni har kunnat följa i
tidigare rapporteringar i Gästboken så var vi representerade i/på Brokdorf,
Danska + Holländska träffen samt Edersee-träffen
som Z-1300 IG arrangerade genom Ruth och Wilfreds försorg. Mer om denna träff
längre fram i detta “brev”! Vår egen träff i slutet på Juli var enl. min mening
mycket lyckad. Vi fick en hel del positiv feedback vilket värmer, dock önskar
man att fler hade hörsammat kallelsen och då framförallt våra egna medlemmar.
Nu gick det ju riktigt bra både organisatoriskt och ekonomiskt
trots ett lägre deltagarantal mot “normalt”. Jag ställde en öppen fråga i
tidigare “brev” hur vi kan göra för att få våra medlemmar attraherade av att
komma på det som klubben arrangerar, detta även för att hålla klubben vid liv
med dom fördelar
det ger medlemmarna. Jag har till dags dato inte fått ett enda förslag, så nu
verkar det ligga helt på styrelsen att komma på något. Vi är nu genom Arnes
försorg även på Facebook, om ni (som nu har det) söker på Z1300.se så hittar ni
gruppen.
Har ni något intresse av det så anslut er gärna, i annat fall får ni väl nöja
er med Gästboken och den konversation som erbjuds där. Vi fick även en ny
sekreterare vid sista årsmötet,vi hälsar alla Andreas Jelgard välkommen på den
posten.
Nu till Edersee-träffen! Trots ihärdiga försök att få fler med på denna utflykt
blev vi till slut endast 3 från vår klubb.
Det var jag, Willy och Patrik(vår kassör) som kom iväg, och det ångrar vi inte
en sekund! En bra arrangerad träff som var förlagd
på ett Gasthof med trevliga rum(tältmöjlighet fanns), go mat och framförallt
trevliga vänner närvarande. Ruth och Wilfred fick så många gäster(ca:150 pers)
att dom fick neka dom som anmälde sig i sista minuten, detta p.g.a. platsbrist!
Det ni mina vänner, ett “mål” för oss att jobba mot. Willy och Patrik stack
iväg redan på torsdagen innan och jag anslöt på fredagkväll efter
en “härlig” tur på tyska Autobahn. Fredagskvällen avlöpte i lagom mak med några
pilsner och Jägermeister efter en god middag.
På lördagen hade dom först ordnat en tur till ett kraftverk i närheten, men
detta var “för tidigt” för en annan. Men sen strax vid lunchtid så tog den
riktiga rundan vid! Vi blev lotsade runt på helt underbara vägar, för att inte
snacka om vilken enastående natur som finns i detta område. Vi körde väl ca:10
mil indelade i tre grupper med ett rejält matstopp där vi alla samlades igen,
detta p.g.a. det stora antal hojar som deltog. Härligt kurviga och böljande
vägar som “fick hornen att växa”, dock gick det inte att “gasa på” p.g.a. det
stora antalet. Kvällen bjöd åter på god mat och en del att dricka, dock en
aning lugnare då vi skulle starta tidigt på söndagsmorgonen. Väl hemkommen
längtar man redan till nästa tur till våra vänner i Tyskland. Detta får mig
osökt till den Vinterträff som finns aviserad på vår hemsida. IG ordnar ju
detta evenemang i Januari nere i Am Rothenberg och finns det intresse så kan
jag nog fixa en bussresa dit. Mer om detta längre fram! Sen har även Wilco
annonserat att dom(Z-1300 i Holland) arrangerar en vinterträff i
februari(18/2-12) i Dwingeloo. Detta är på samma ställe som dom hade sin träff
i Juni. Som jag nämnde tidigare så om där finns ett intresse av att hänga på på
dessa träffar så undersöker jag vad en buss skulle kunna kosta så att vi alla
kan åka gemensamt. Storlek på buss och därmed kostnad är ju helt beroende på
hur många vi blir, vilket innebär att senast 31/10-11 vill jag via mejl eller
telefon ha besked på hur många som kan tänkas vara intresserad av ett sådant
upplägg! Torsdag till Söndag eller Fredag till Söndag, kom gärna med förslag!
Jag hade även tänkt att vi skulle själva träffas över ett Julbord i år, även här
vill jag ha in en intresseanmälan enl. tidigare så återkommer jag med plats och
tidpunkt. Inget intresse = inget kul, och det vill man väl ändå att det skall
vara. Vill också här passa på och kolla av om där finns något intresse av att
jag tar fram konkreta förslag på gemensamma semesterturer inom landet eller ut
över våra gränser! Samma här, inget intresse = inget kul och i.s.f. lägger jag
inte mer krut på det utan gör som tidigare och åker själv! Jag har diskuterat
med övriga Z-1300 klubbars företrädare om att göra en gemensam resa över till
England för att knyta kontakt med den engelska klubben inom en snar framtid.
Och jag kan bekräfta att dom är på(så här långt)! Denna diskussion har jag
tagit med Danska, Tyska och Holländska klubben samt ett par medlemmar från den
Norska. Vi har varit och kollat av det förslag som Patrik(vår kassör) kom med
på årsmötet ang. nästa års träffplats, och det lutar väldigt starkt åt att vi
kommer att välja detta till vårt 20-års jubileum.
Detta kommer att gå av stapeln sista hela helg i Juli som vanligt, även 2012!
Programmet i sin helhet återkommer vi till.
Ni kan gå in på webben och kika på stället som sådant för att få er en
uppfattning om hur det ser ut där, www.immelnscamping.se
är adressen. Nu börjar vi närma oss slutet på denna skrivelse och därmed är väl
det mesta sagt för denna gång, men återigen SKICKA IN MATERIAL till tidningen!!
Vi närmar oss snabbt “bäst före datum” på det som ni vill ha med i detta års
utgåva. Kolla med Willy och Andrea(gärna via gästboken) när ert material måste
vara insänt.
Med varma hälsningar er allas valda,
Glenn..
PS. Glöm nu inte att höra av er ang. vinterträffarna samt
Julbordet!
D.S
2011-04-13
Hej go vänner!
Nu har våren infunnit sig i stort sett hela vårt avlånga land
med några få undantag!
Ett bevis på detta är att redan nu (tyvärr) kan man läsa om MC-olyckor som
skett. Den första jag läste om var redan i början på Mars och den skedde här i
hembyn. Grus i rondell är ingen “hit”, speciellt inte som man kommer ut ur
vinteridet “yrvaken och dann”. För övrigt är det bara att njuta av dom dagar
som nu erbjuder riktigt goa turer med solen gassande i ansiktet.
Som jag var inne på lite grann i mitt förra “brev” så ordnar ju våra Europeiska
vänner en del träffar att åka på, och den som står först på tur är “6-zylinder
treffen” i Brokdorf utanför Hamburg. Vi är i nuläget några stycken som skall ta
oss ner till denna begivenhet, och skulle ni vara intresserade av att haka på
så kör vi ner Valborgsmässoafton på morgonen från Helsingborg och kör hem
igen 1 Maj framåt eftermiddag. Därefter är det Danska träffen som står på
menyn och där hoppas jag verkligen att så många som möjligt ansluter för att
“hjälpa” Heine och kompani att göra deras 25-års jubileum till en oförglömlig
fest.
Sen rullar det på utifrån vad som finns att tillgå i träffkalendern på vår
hemsida, själv kommer jag att åka på alla bortsett den Franska. Finns säkert
någon som har denna också inplanerad så mitt förslag är att använd vår gästbok
för att skicka in en blänkare om ni vill haka på alt. söker resesällskap!
Jag vill också här ta tillfället i akt och få er till att börja fundera på hur
vi skulle kunna göra nästa års träff (2012) till det hejdundrandes kalas som
åtminstone jag tycker att ett 20-års jubileum skall vara. Det skall ligga fast
efter det årsmöte som hålls i år, så fram till dess har ni på er att komma med
några riktigt bra förslag.
Om vi bjuder kassören på ett par bajer här under våren så kanske vi kan få
honom till att sponsra något kul med medel ur kassakistan vår. Som sagt, tänk
till och kom med några riktigt bra förslag.
Jag läste för en tid sedan på vårt forum att där fanns önskemål om att anordna
en vårmeeting, helt anspråkslös men ändock en liten sammankomst. Det får mig
att tänka tillbaka till den tiden då vi ordnade två träffar + julbord årligen
och vi hade chansen att träffas lite oftare. Själv tycker jag tanken är god,
men det faller oftast på att i sista änden är där sällan någon som vill ta sig
an och styra upp det. Julbordet funderar jag själv på att återuppväcka och är
där någon som känner sig manad att fixa med en ev. Vår-kickoff alternativt Höstavslut
så hör gärna av er så är vi kanske flera som kan hjälpas åt oavsett var i
landet det hamnar.
Jag uppmanar också alla att ta sig en funderare på vem som passar att ta över
Hebbes roll som sekreterare då han har mot alla gällande regler avsagt sig detta
under sin mandatperiod, detta brådskar och bör lösas snarast. Kom med förslag,
antingen direkt till mig eller kontakta Janne i valberedningen. Vi behöver
också en ny “lekledare” till våra träffar då jag avsäger mig detta uppdrag för
en tid framöver, jag föreslår Janne Gustavsson om han vill. Eller fins det
någon därute som känner sig manad??
Vi har tidigare under åren kommit in på eventuella gemensamma utlandresor med
våra klenoder. Ja, ja vet vad Svante tänker nu! Var fan tog Touringsektionen
vägen?? Nu är den banne mig på G!!
Jag har ett par förslag på resor vi skulle kunna göra till nästa år(2012) om ni
har lust! Åka på FIM-rally, ta en tur ner till Blutten och samtidigt passa på
och klämma några pass eller åka över till England och besöka Goodwood Revival i
september och samtidigt etablera kontakt med 1300 klubben över där. För dom som
inte vet vad Goodwood innebär bör Goggla på det, det är rena Mekkat för oss som
gillar gamla grejor. Det blir nog inte allt på ett och samma år men något av
det åker jag själv på till nästa år. Det lutar mest åt England och ev.
Skottland därtill. Någon som är sugen eller har några andra förslag?
Det var det hela för denna gång och jag vill gärna ha in idéer och synpunkter
på vad vi kan göra för att klubben skall kännas tilltalande och attraktiv för
alla som kör / äger en Z-1300 så vi kan hålla klubben levande.
Kör försiktigt och krama varandra i trafiken,
Hälsningar
Glenn..
2010-12-19
Ordförande har ordet
Hej mina vänner!
Sitter nu och skriver min första spalt till ”ordförande har
ordet” i egenskap av senast
tillträde dito!
Tänkte börja med att presentera mig själv för er som fortfarande inte har
träffat mig. Glenn heter jag, som dom flesta av er förmodligen känner till vid
detta laget, är 48 år gammal och stolt Z-1300 ägare. Sedan maj –93 även medlem.
Att det blev just en Z-1300 var mer en slump då jag var på jakt efter en
lämplig hoj att åka långt på. I september samma år som jag köpte hojen hade jag
och några polare planerat och köra ner till Grekland!
Vid den tidpunkten i mitt mc-liv körde jag på en gammal Suzuki GSX-1100 med
”Liggestyre”o tillbaka flyttat och resten av rejskitet. Det kändes inte helt
stabilt att ta den ut i Europa vilket fick mig att leta efter andra alternativ.
Det visade sig vara rätt snabbt avklarat. Den förste butiken jag besökte var
Gert’s i MunkaLjunby då jag bodde strax utanför munka just då. Min tanke var
att prova BMW’s långfärdshoj K1100 vilket jag också gjorde men det var
ingenting för mig!
Där stod också ”min pärla” och blänkte i ett hörn, då Mats Ahlm hade lämnat in
den som ett försäljningsuppdrag. Jag tänkte som så, att den kan ju vara värd
att prova! Om inte annat för att åtminstone ha kört en sådan, för där var en
period i början av 80-talet då man stod och ”dreglade” över dessa bestar på
Sundstorget i Helsingborg. Själv hade jag då en
Yamaha SR-500 så ni kan säkert föreställa er hur dessa ”bjässar” imponerade på
en.
För övrigt började mitt MC-liv med som för många av er andra en 125:a och sen
bytade man upp sig efterhand för att till sist landa på en Z-1300.
I skrivandes stund har ju vintern infunnit sig i hela vårt avlånga land vilket
gör att det närmsta höjåka man kommer nu är om man tar sig ut i garaget och
torrbryter lite i kombination med lite gurturala läte som lätt slinker ur en.
Men det är med denna vinter som med så många andra, det kommer snart en vår
igen! ! !
Och med vårens intåg följer det också flera olika evenemang att besöka, t. ex.
dom träffar som våra Europeiska Z-1300 vänner anordnar. Vi börjar redan nu även
planera för vår egen träff i slutet på juli som 2011 förläggs till Örkelljunga
som för många är bekant.
Det kunde ju vara riktigt kul om där kom några ansikte vi inte sett förut till
vår egen träff åtminstone, då vi alla i klubben har ett gemensamt intresse i
våra gamla klenoder. Inte för att vi som brukar vara där vantrivs med varandra
men som sagt vore det kul med lite nya fejs också!!
Det är ju också så att det är ju defakta medlemmarna som gör klubben. Vi är ju
en hel del som har roddat runt dom träffar vi har haft, men jag skulle önska
att där var lite mer engagemang från övriga. Vill vi att klubben skall leva
vidare så behöver vi att medlemmarna engagerar sig, såväl på träffarna som att
ev. komma med förslag på förbättringar eller vad det nu kan vara för något.
Vi har ju också många gångar tidigare efterlyst material till tidningen och vi
gör så ytterligare en gång. Kommer nu att tjata vidare när det gäller denna
punkt även om jag inte har varit någon stjärna själv hittills.
Skicka in vad som helst (Willy står för censuren), det kan vara t.ex. en
reseberättelse, hur det går eller inte går med ”vinterprojektet”, hur ni fick
upp ögonen för Z-1300:an och ”halkade” in på denna cykel, you name it. Vad som
helst så vi kan hålla den för många uppskattade tidningen igång!!
Själv filar jag på reseberättelsen från i somras då det blev ytterligare en
tripp till Grekland, men mer om den senare.
Vi vill också passa på att tacka alla dom som ställde upp och hjälpte till att
göra vår träff till den succé det faktiskt blev både organisatoriskt och
ekonomiskt. Och framförallt såg till att våra gäster trivdes och kände sig
välkomna.
Avslutningsvis vill jag passa på att från mig personligen och å hela styrelsens
vägnar önska er
En GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
Glenn
P.S. Kör försiktigt och krama varandra i trafiken
2010-05-22
"Så tog vintern äntligen slut och man kan åter se marken.
Denna vinter blir dyr både med snöröjningen men framför allt skadorna på
vägarna. Jag fruktar vi får leva med dem och sicksacka runt hålen i vägarna.
När jag skriver detta håller den danska träffen på som bäst. Ifjor missade jag
den av familjeskäl, i år hade jag inte ledigt. Tusan också. För min del är
holländska träffen högst osäker så troligen ses vi inte förrän vår egen träff i
Skånes fagerhult. Då jävlar ska det bli kul.
Ha det bra, kör inte ner i någon väggrop, eller på ett vildsvin(störst risk
iSkåne) eller andra hinder.
Z1300 rocks forever."
Janne
2010-02-14
Hallå kawarider
Vinterfrid råder i garaget. Svårt att tänka på sommar och mc-turer när snön
ligger ett par dm utanför dörren och snövallar som nog kommer ligga kvar ett
bra tag efter påsk. När detta skrivs är det mitten av februari, och hela landet
är i vinterns grepp. Vi skåningar har haft snö sedan julhelgen, och det händer
inte så ofta.
Men efter regn(och snö) kommer solsken. Det har blivit vår och sommar alla
andra år och så kommer såklart att ske även i år.
Premiärturen kanske blir några veckor senare än vanligt men säsongen kanske
blir längre än andra år, så det löser sig nog.
De flesta av oss brukar ju ha danska träffen som inledning på året, och det är
ungefär 3 månader till dess. Håll ut i snön och kylan.
Efter stor ovisshet och lång väntan är det nu klart med årets träff.
Helsingborgs stads lägergård utanför Skånes Fagerhult. Det liknar Hjälmsjövik
men med större ytor. Styrelsen känner sig nöjda med denna plats och hoppas på
stor uppslutning av medlemmarna
Mathållningen detta år blir en mix av egen kraft och catering.
Eftersom klubben håller i träffen kan medlemmar bli ombedda att hjälpa till med
enklare sysslor under helgen för allas trevnad.
Putsa på i garaget så ses vi därute i vårsolen.
Janne
2009-12-07
Hej igen. Det kompakta höstmörkret har blivit upplyst av all advent-beysning och alla granar och annan ljussmyckning.
Mycket vackert och välkommet i mörkret. När dyker det upp en juldressad 1300:a tro …
Vi i Skåne och kanske södra Sverige lär väl bara se snö på vykort och temperaturmässigt kan man ju köra så det kan bli en ny säsong eller en förlängd höst/vintersäsong. Nu innan jul är det dock inte mc och 1300:an som är i fokus.
Julen är nära och allt vad det för med sig, stress, förväntan, glädje och gemenskap. Det är synd att Sverige är så avlångt; för jag hade gärna sett att klubben hade en vinterträff eller möte. Träffas över lite mat och pilsner och knyta ihop säsongerna.
Tyvärr lär det nog inte hända, intiativet som fanns tidigare med julbord dog ut p g a få intresserade och frågan var man skulle lägga en sån tillställning är oklar. Efter de svårigheter det är med att hitta plats för årsträffen, känns det inte realistiskt att dra igång en vinterträff. Men är någon annan kanske intresserad så …
Jag kan meddela att träffen och årsmötet 2010 blir 22-25 Juli. Var vet vi inte i nuläget och det känns inte bra.
Tyska klubben har ju haft sin träff vid olika tider men 2010 blir den i slutet av Augusti, precis den tid vi siktade på.
Förargligt men så är det, vi måste försöka lösa det för i år. Jag rekommenderar starkt att träffen 2011 flyttas till slutet på Augusti då det är mycket lättare att hitta lämpliga platser för träffen.
Åt er alla önskar jag en god jul, mycket värme, gemenskap och avkoppling och ett trevligt nyårsfirande så ses vi på andra sidan, i det nya året.
2009-08-03
Så var det över
för den här gången. En vecka sen träffen med årsmötet var. Drygt 30 st 1300:or
och 60 personer på lördagen.
Hoppas alla hade lika
trevligt som jag, maten var perfekt och vädret … ja det kunde varit bättre på
fredagen med rundturen, men på lördagen kunde vädret varit betydligt sämre så
man får vara nöjd med det hela.
Känns lite tomt nu direkt
efter, för veckorna innan träffen blir ju fyllda av planering och fixande.
Efteråt lägger sig lugnet igen.
Men bara för ett tag,
sökandet efter plats till nästa års träff drar snart igång. Det är många som
vill hyra stugor eller gårdar, så man måste vara ute i god tid. Även om träffen
är över så är ju körsäsongen ingalunda över. Hela augusti och september kan bli
fin så det kan bli många mil till innan säsongen är över. Ut och kör och njut.
Sommaren är lång.
2009-05-13
”Maj månad,
glädjeämnena blir fler och fler. Korta kjolar och motorcyklar ses ofta nu,
speciellt på helgerna.
Hojarna är välputsade och benen
är långa …, danska träffen är i sikte och därmed hela sommaren och körsäsongen.
Gå gärna in på MHRF´s sida www.mhrf.se/
och läs om 6 juni och allt som händer den dagen. Varje medlem får representera
klubben när ni besöker ett evenemang. Skulle tro att 1300:an väcker
uppmärksamhet och intresse överallt.
De är inte så allmänt kända
som Honda CBX 1000. Ut och visa upp pärlorna och titta på alla andra fordon och
saker som kommer att visas upp denna dag. Precis somm MHRF säger, är det
viktigt att alla med någon motorhobby visar hur stort detta är och att det i
dessa kristider är viktigt med avkoppling och att bilar och fordon och allt
annat också är en form av kultur och fyller en funktion genom att visa hur
teknik och även samhället utvecklats under förra seklet.
Hoppas på en stor grupp
svenskar i Odense sista helgen i maj.
Janne”
2009-03-01
Dagarna blir
längre och solen lyser oftare – våren är helt klart på väg även om man nog får
räkna med ett och annat bakslag i form av snö och kyla. Jag har själv sett
flera mc´s ute på vägarna den senaste veckan, men det känns lite för kallt för
mig.
Jag siktar på premiär i
slutet av April, kanske en liten tur i påskhelgen men vädret kan vara lurigt.
Huvudsaken är att hojen är ok till danska träffen i slutet av Maj. För egen del
blir det nog mer körning i Sverige i år, euro´n är plågsamt dyr just nu (11,63
1/3 -09) så bensinen i norra Tyskland kostar 13,50 svenska kronor. Även trippen
till Odense i slutet av Maj blir lite dyrare.
Danska kronan kostar 1,53
svenska (1/3 -09) så det spelar helt klart in i planeringen. Jag har tidigare
år kört ner till Bordershop i Puttgarden, men det känns avlägset nu. Å andra
sidan hoppas vi ju att våra utländska vänner kommer i större antal och
spenderar mer på vår träff så balansen återställs. Jag blev väldigt glad och
lättad när krögaren vi samarbetade med ifjor, meddelade att de kunde komma i år
också. För första gången är det ju inte en enskild medlem som står för träffen
utan styrelsen och i förlängningen hela klubben. Innan vår egen träff ska det
rullas en del mil och man hoppas på en fin säsong och ett hyfsat bensinpris så
vi kan ses därute.
Janne
2008-12-14
Hejsan biker´s
När detta
skrivs är det tredje advent och julhelgen är inom räckhåll.
Så som världen har utvecklats
den senaste tiden behöver vi nog alla ett trevligt och avkopplande julfirande
som kontrast till allt tal om kriser och oro.
Man kan bara hoppas att 2009
inte blir så dystert och negativt som förutspås.
Mc-körning är nog en slags
terapi för mig, och säkert för många andra också
Man sticker ut på en runda
och det känns skönt att koppla av och bara fokusera på körningen, att hitta
bästa spåret i varje kurva och bara njuta av utsikt och alla dofter en fin
vårdag. Innan bönderna sprider gödsel.
Vi kommer alla att påverkas
av det som sker i världen just nu, det är väl det enda
säkra man kan säga i nuläget.
Man kan bara hoppas att jag själv och alla ni andra medlemmar kan behålla
1300:an och förhoppningsvis köra sköna turer med den.
Ta vara på alla glädjeämnen
ni kan och glöm inte att serva och putsa på pärlan så hoppas jag att vi ses
under säsongen.
Jag och
styrelsen önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År 2009.
Janne
P.S Glöm inte att betala in medlemsavgiften vid årsskiftet.
2008-11-01
Ursäkta att
det dröjt lite med info om träffen 2009. På ett tidigt stadium valde jag att
boka ett reservställe ifall att …
Sen började jag söka efter
lämliga objekt, jag har skickat förfrågan till 6 olika fotbollsklubbar och inte
fått ett enda svar!
Vidare kollade jag upp
skolkolonier men de var inte lediga 23-26/7. Ett ställe verkade lovande men jag
kunde inte få besked förrän i mitten av oktober, så jag väntade till dess men
fick då beskedet att jag inte kunde få klart besked nu heller och då återstod
bara reservplanen, så kan det bli.
Därför blir träffen 2009 på
välkänd mark, Lägerskolan i Hjälmsjövik strax utanför Örkelljunga. Här har
träffen varit 03 och 06.
I nuläget har jag inte fått
klartecken från cateringfirman vi anlitade till årets träff, men målsättningen
är att köpa ett färdigt koncept med maten, av en enkel anledning. Vi är inte
tillräckligt många för att hålla i matbiten själva och ingen är intresserad att
lägga all tid i köket utan att få tid för själva träffen.
Mer info följer.
2008-07
Juli månad är nästan slut och vi kan konstatera att klubbens träff i Timmele blev en lyckad tillställning med ett otroligt bra väder, det var varmt men vi ska inte klaga. Träffsäsongen börjar ta slut, bara den tyska klubbens träff kvar. Jag vet att några medlemmar har besökt samtliga Z1300-träffar i vår lista: franska, danska, holländska, svenska och de skall till den tyska träffen också. Ingen dålig svit att blicka bakåt på. Om jag inte har fel var vi 73 betalande gäster på vår träff, fem barn i olika åldrar. Jättebra! Mindre kul är väl att jag fick det till 12 svenskreggade 1300:or och en på dagsbesök. Ska inte klaga eller kritisera att inte fler medlemmar kom till träffen. Alla har ett liv bredvid 1300:an och det är bara att acceptera.
Vill bara att ni skänker våra utländska gäster och vänner en tanke nästa gång ni beställer från reservdelsbanken. Utan det tillskott de skapar genom att köpa öl och annat på träffarna hade vi nog inte kunnat skapa vår reservdelsbank. Det blev tydligare än någonsin att vi är beroende av våra utländska vänner och grannar för att hålla nuvarande nivå på träffen.
Jag vill tacka alla som kom till träffen och gjorde den till en stor fest!
Önskar även alla en fortsatt skön sommar och ta vara på mc-säsongen, snart nog är den slut.
Janne